
PUBLIC REPRESENTATIONS OF A PRIVATE CHOICE:
IRISH DAILY NEWSPAPERS AND THE REFERENDA ON ABORTION OF 

1992 AND 2002

Jean Mercereau 

In Ireland, as elsewhere, the press has always considered the formation of public 
opinion of great importance, although its effects are difficult to define with any degree 
of precision. Almost thirty years ago, Fred Hirsch and David Gordon, in a book called 
Newspaper Money, had already written that

the influence of the press on particular events including general elections is notoriously 
limited. Much more important is the broad influence over the climate of opinion, an in-
fluence which sets the boundaries and, to a large extent, the agenda of political action. 
(Hirsch & Gordon 35) 

In other words, newspapers have come to influence more what the public thinks 
about rather than what it actually thinks. This is already a lot, of course, and, because 
of the social essence of the topics they propose to their audiences, it gives newspa-
pers a strong responsibility for bringing (or not bringing) essential issues to the fore-
front of public debate. In the case which I propose to study here – the two Irish refer-
enda on abortion of 1992 and 2002 – this responsibility was probably increased by 
the fact that abortion, unlike divorce for example, did not mobilise the public (Hug 
200), and was consequently not likely to boost the sales of newspapers. According to 
a survey published by The Irish Times on 18 November 1992, abortion was only ninth 
on the list of people’s preoccupations, far behind unemployment or health questions. 
Therefore, what I will try to evaluate is how Irish newspaper editors showed some 
sense of responsibility in stimulating the public debate, setting the agenda and play-
ing their part in the forming of public opinion. In order to answer this question I have 
conducted a comparative analysis of the print editions of the five Irish morning news-
papers in circulation in 1992 – The Irish Independent, The Irish Times, The Irish 
Press (until May 1995), The Star, and The Cork Examiner – over a period of two 
weeks (one before polling day, one after) in November 1992 and March 2002, con-
centrating on how they reflected this issue.1

1  One could argue that Irish versions of some British papers on sale in Ireland, such as 
The Irish Sun or The Irish Mirror – which, together, sell almost 200,000 copies every 
day – should be considered alongside their Irish rivals. Indeed, these two newspapers 
only remain British from a strictly economic point of view, since they are edited and 
produced in Ireland, by Irish people, for an Irish audience and dedicate an ever-
expanding portion of their contents to Ireland. I decided, however, not to include them, 
because they have only recently been integrated into the Irish market (in 1996). 



152   Jean Mercereau 

The first of the two referenda on abortion considered here took place on 25 Novem-
ber 1992, the same day as the general election. The voters were asked to vote on 
three questions: (1) the freedom to travel between Ireland and another state, (2) the 
freedom to offer or obtain information on services available in another state, and (3) 
the acknowledgement of the right to life of the unborn with due regard to the equal 
right to life of the mother. The referendum came as a consequence of the so-called X 
case. In this case, the Supreme Court had overturned a decision made by the High 
Court, which had prohibited a fourteen-year-old girl from travelling to the UK for an 
abortion. The reason given by the Supreme Court was that the girl was liable to 
commit suicide if her pregnancy was not terminated. However, the court also made 
the decision that there was no absolute right to leave Ireland if the intention was to 
get an abortion. As the two decisions caused considerable confusion about the inter-
pretation of the constitutional amendment of 1983, the Catholic Church and the anti-
abortion lobby demanded a new referendum in order to secure an absolute ban 
against abortion. Liberals, on the other hand, were strongly critical of the restrictions 
on a woman’s right to travel implied by the decision. The political situation in 1992 
was complicated by the fact that the controversy coincided with the campaign for the 
ratification of the Maastricht Treaty. In order to avoid a coupling of the two issues, the 
recently elected Taoiseach, Albert Reynolds, insisted on two referenda: first, a refer-
endum on the Treaty, in which a special protocol had been included securing the pro-
tection of Article 40.3.3 (outlawing abortion), and, later, a referendum in which the 
questions raised by the Supreme Court ruling could be addressed. The government 
ended up proposing three amendments. The first two amendments (the right to travel 
and the right to information) were supported by the Catholic Church, but the polemi-
cal wording of the third amendment alienated both sides of the campaign.2

Over the two weeks covered by this study, between 18 November and 2 December 
1992, Irish daily newspapers showed great differences in the importance given to the 
referendum. While The Irish Times, for example, dedicated four editorials exclusively 
to it, and The Cork Examiner three, The Irish Press only mentioned it on three occa-
sions, The Star once and The Irish Independent not at all. This variation in the impor-
tance given to the event is also reflected in the occurrences on the front page or the 
number of articles, especially of opinion, as the following table reveals:

2  The third proposal of the 1992 referendum stated that “it shall be unlawful to terminate 
the life of an unborn unless such termination is necessary to save the life as distinct 
from the health of the mother where there is an illness or disorder of the mother giving 
rise to a real and substantive risk to her life not being a risk of self-destruction.” Unlike 
the first two amendments, which were approved by 62.3% and 60% of the voters, re-
spectively, the third proposal was rejected by 65.4%.



IRISH DAILY NEWSPAPERS AND THE REFERENDA ON ABORTION OF 1992 AND 2002 153 

Table 1: Front pages, editorials and articles devoted to the referendum on abortion by 
Irish morning newspapers between Wednesday, 18 November 1992, and Wednesday, 2 
December 1992 

Title
(Year of 

foundation)

Circulation
(July-Dec 

1992)

Issues
analysed 

Abortion 
on front 

page

Editorials
on abor-

tion

Total articles on 
abortion

(information/opinion)
Irish Inde-
pendent
(1905)

149 000 13 4 - 29 
(26/3)

Irish Times 
(1859)

93 000 13 6 4 41 
(33/8)

Star
(1988)

85 000 13 - 1 7 
(6/1)

Cork Ex-
aminer
(1841)

56 000 13 6 3 22 
(16/6)

Irish Press 
(1931)

50 000 13 1 3 
(mentioned)

17
(10/7)

First of all, we can suggest two reasons why The Irish Times was the Irish newspaper 
to give greatest emphasis to the referendum on abortion. On the one hand, and from 
a journalistic point of view, this newspaper has always given great importance to its 
public mission, which was, for example, made official by its Memorandum of Associa-
tion in 1974.3 On the other hand, according to The Irish Times, what was at stake on 
a more political level, was much more than abortion. In the name of progress, matur-
ity, and honesty, the newspaper urged its readers to accept the first two amend-
ments, but refuse the third:

There is much to be learned from our EC neighbours who [...] have put in place a legis-
lation which spells out precisely the circumstances [– not least the time limits –] within 
which abortion may be available. This is the route of maturity and honesty, and it is the 
route most likely to ensure the rights of women to health and to life. The first step in 
that direction is to vote the approval of the amendments on travel and information on 
Wednesday, while voting no to the third proposal. (Irish Times, editorial, 21 Nov 1992)

On the whole, while giving clear instructions to its readers through its editorials (as it 
had on other moral issues, but not for general elections in the previous thirty years), 
The Irish Times obviously strove to bring the issue into the public debate, to give 
voice to both sides of the question and to provide its readers with documents de-

3  Article 2, (d), (ii), C (1), (2) & (3) of the Memorandum of the Association of the Irish 
Times Trust Company established in 1974 reads as follows: “The objects for which the 
company is established are [...] in pursuance of the foregoing end and to enable the 
readers of The Irish Times to reach informed and independent judgements and to con-
tribute more effectively to the life of the community to ensure that the following prin-
ciples govern the publication of The Irish Times: (1) that news shall be as accurate and 
as comprehensive as is practicable and be presented fairly; (2) that comment and opin-
ion shall be informed and responsible and shall be identifiable from fact; (3) that special 
consideration shall be given to the reasonable representation of minority interests and 
divergent views.” 



154   Jean Mercereau 

signed to help them understand the issues involved - for example, a guide entitled 
“From Conception to Birth” or “A Voting Guide on the Three Issues in the Three Ref-
erenda” (Irish Times, weekend supplement, 21 Nov 1992). By doing so, the editors 
obviously seized the opportunity of the referendum to reinforce the reputation of the 
Times as a quality newspaper or a newspaper of record.

The Irish Press, although it was already going through serious difficulties which would 
eventually lead to its closing down three years later, sought to play the part that was 
assigned to it by Eamon de Valera in 1931: of representing de Valera’s vision of Ire-
land as rural, Gaelic, Catholic, and republican. While concentrating on the general 
election, in which it urged its readers to vote Fianna Fáil, the editors of The Irish
Press approached the issues of the referendum from the stated conviction that “abor-
tion in any but exceptional cases is abhorrent to most Irish people. […] A vote for the 
amendment will […] ensure that abortion cannot become widely available” (Irish
Press, editorial, 25 Nov 1992).

The Irish Independent showed a degree of indifference to the referendum and chose 
instead to concentrate on the general election, probably because it was considered 
much more likely to attract readers. It gave, for example, great emphasis to the po-
lemic between leaders of Fine Gael and Labour about who should be the next  
Taoiseach.4 It was not likely, therefore, to have had much influence on the outcome 
of the referendum other than by encouraging a general indifference in its readers.

The same could be said of The Star, Ireland’s only tabloid daily newspaper, which 
was also partly owned by Independent Newspapers (as well as by Britain’s Express 
group).5 Apparently, the issue of abortion was no longer as important for the selling 
of newspapers as the general election. For both of these titles, the questions of who 
would win/lose and who had won/lost were much more newsworthy than trying to 
evaluate the positions on a complex moral issue which puzzled most readers.

In the end, the biggest surprise probably came from The Cork Examiner, the Repub-
lic of Ireland’s oldest daily paper. Besides giving more importance to the referendum 
on abortion than most of its rivals, The Cork Examiner did its best to make up for the 
lack of information and consequent confusion among the voters. However, what was 
most striking was that it denounced the referendum in all of its three editorials on the 
subject. Its editor, Fergus O’Callaghan, also showed great clear-sightedness by end-
ing his comment of the results with this prediction: “We could be facing into a third 
referendum in something like ten years” (Cork Examiner, editorial, 27 Nov 1992).

Indeed, a second referendum on abortion was to take place in March 2002, although 
in quite a different context. Following the narrow ‘Yes to Divorce’ in November 1995,6

4  In the end, however, it was neither John Bruton nor Dick Spring, but Albert Reynolds 
who was elected.

5  Property of Richard Desmond since 2000. 
6  Yes: 50.3%, No: 49.7%. 



IRISH DAILY NEWSPAPERS AND THE REFERENDA ON ABORTION OF 1992 AND 2002 155 

the debate on abortion was reopened in 1997 with the C Case, when a teenager, 
pregnant after a rape, was allowed to travel to the United Kingdom for an abortion 
against her parents’ will. In the following years, Bertie Ahern’s Fianna Fáil govern-
ment prepared the ground for a new referendum on abortion, which was finally an-
nounced in October 2001. Supported by the Catholic Church and the pro-life move-
ment, Bertie Ahern personally committed himself to the campaign, while all the other 
parties as well as the Alliance for a ‘No’ vote, an umbrella group for several political 
and civil groups, and other associations7 supported the ‘No.’ The referendum pro-
posed to remove the threat of suicide as a ground for abortion, but, unlike in 1992, it 
did not coincide with a general election. This probably put greater responsibility on 
the press since the mobilisation of the public seemed very low from the beginning. As 
far as their coverage of the event is concerned, the newspapers more or less doubled 
the space they devoted to the referendum.

Table 2: Front pages, editorials and articles devoted to the referendum on abortion by 
Irish morning newspapers between Wednesday, 27 February 2002, and Wednesday, 13 
March 2002 

Title Circulation 
(January-

June 2002) 

Issues
analysed 

Abortion 
on front 

page

Editorials
on abor-

tion

Total articles on abor-
tion

(information/opinion)
Irish

Indepe
ndent

170 000 13 5 1 73 
(66/7)

Irish
Times

120 000 13 7 4 84 
(60/24)

Star 105 000 13 1 2 15 
(13/2)

Irish
Exam-

iner

64 000 13 5 3 41 
(25/16)

In the absence of The Irish Press, I will begin with The Irish Independent. Although it 
did not dedicate a single editorial and only one front page to abortion during the week 
preceding the referendum, it did give it one full-page report every day. On the whole, 
however, it seemed too busy reporting rapes, sex abuses, assaults, and murders to 
give abortion more than an accumulation of snippets of news – what John Merrill 
once called “supermarket journalism”: a little bit of everything for everybody (Merrill, 
6). In particular, great importance was given to the rapist involved in the X case in 
1992, who was again sentenced for other sexual assaults ten years later.

The most interesting characteristic of The Independent’s coverage, however, lies in 
its sudden change of attitude from polling day onwards. First of all, on the day of the 

7  Such as the Irish Family Planning Association, the National Women’s Council of Ire-
land, or the Mother and Child Campaign.



156   Jean Mercereau 

referendum, it dedicated almost half of its front page to the photograph of a dog with 
the title: “One Dog One Vote: Now Charlie is a Ballot Boxer,” after a dog received a 
polling card bearing its name. Beyond being provocatively trivial, the choice of this 
news for a front page on such a day may be interpreted as: what is the point of talk-
ing about abortion to people who want to hear about something else? Obviously, 
while The Independent must have felt it could not possibly avoid mentioning the ref-
erendum, it deliberately chose to make as light of it as possible. As if to confirm this 
logic of entertainment, on the day the results came out, The Independent, after a 
week of indifference, suddenly put great emphasis on the referendum. On Friday, 8 
March 2002, for instance, most of the front page was about the victory of the ‘No,’ 
under the huge title “Backlash for Bertie.” Above all, only then did The Independent
dedicate an editorial to the vote putting the blame on the government, reporting that 
“the demand for another poll was a figment of politicians’ and campaigners’ imagina-
tion” (Irish Independent, editorial, 8 March 2002). Accordingly, no less than seven full 
pages – 30 articles – gave every possible detail about the results and the leaders’ 
reactions. Rather than the satisfaction of seeing the personal defeat of a Taoiseach 
whom The Independent supported in the 1997 election,8 this sudden interest may be 
explained by finally having the opportunity to put a face on the ‘Yes’ campaign and to 
criticise a personality rather than evaluate a moral issue.

On the whole, The Independent’s attitude over the two weeks seemed to rely on a 
typical characteristic of the so-called sensationalist press: exploiting people’s emo-
tions afterwards instead of trying to shape their opinions beforehand. In doing this, 
The Independent was not very far from The Star, which, however, gave somewhat 
more importance to the referendum than ten years earlier. This time, it dedicated two 
editorials to it (on the day of the vote and of the results) and its front page after the 
results (with the headline “Oh NO Bertie”). To be fair, however, some credit must be 
given to The Star for encouraging its readers to “make their voices heard,” as its edi-
torial stated on voting day, when they were obviously not the most likely to be inter-
ested in this issue. In a more sensationalist style, The Star did the same as The Inde-
pendent by focusing on personalities rather than on ideas, as can be deduced from 
both newspapers’ habit of calling politicians by their first names among others.

As in 1992, The Irish Times’ coverage of the 2002 referendum was quite different. 
First of all, it devoted four of its editorials (two during the previous week, one on poll-
ing day and one on the day of the results) and seven consecutive front pages to the 
issue. Again, this is in no way surprising for a newspaper which had always given 
great importance to moral issues and, once again, took the opportunity to put in prac-
tice its motto: “to give our readers a reasonably complete service not only of the news 
they want to hear but of the news which we think they should hear.”9 One could ar-

8  By means of a famous front-page editorial on polling day, which declared: “It’s payback 
time!”

9  Extract from The Irish Times’ editorial in its centenary edition (8 June 1959). 



IRISH DAILY NEWSPAPERS AND THE REFERENDA ON ABORTION OF 1992 AND 2002 157 

gue, of course, that a comparative analysis shows a real correspondence between 
the profile of the readers of The Irish Times and of the so-called liberal electorate and 
that it is easier for The Irish Times than for any of its rivals to insist on serious issues 
without risking to put off its readers. Nonetheless, it is true that as far as the 2002 
referendum was concerned, it did make a particular effort not only to bring the issue 
to the forefront of public debate, but also to cover both sides of the campaign – for 
example by showing, on the same page, two doctors defending opposing views (4 
March 2002) and on another the Taoiseach defending the ‘Yes,’ while a former  
Taoiseach, Garret Fitzgerald, explained his reasons to vote ‘No’ (2 March 2002). In 
addition, we should not forget that The Irish Times came closest to giving precise vot-
ing instructions to its readers – although not as openly as in 1992 – by warning them 
against the dangers of a ‘Yes’ vote: “Ireland’s time-honoured, hypocritical policy of 
pass-the-parcel would continue. […] It would extend the fudge, enshrining it in the 
Constitution” (2 March 2002). After the results – a very close victory of the ‘No’10 – 
The Irish Times did not hide its satisfaction of seeing “hardline conservatism van-
quished as never before,” to quote Fintan O’Toole (5 March 2002). There is no doubt 
that the newspaper thought it had played an important part in what it presented as 
the victory of progress over obscurantism.

However, calling on its readers to do their citizens’ duty and trying to help them make 
up their minds is – at least in the context of the 2002 referendum – not only the privi-
lege of The Irish Times. Indeed, The Examiner, now known as The Irish Examiner,11

also played its part as a potential actor in public life in its own way – more humbly 
and in a less sophisticated manner. While not giving the referendum as much cover-
age as The Irish Times, it did bring it to its readers’ attention, not least by publishing 
no less than sixteen opinion articles over two weeks – an impressive total in compari-
son with the The Independent’s seven. Above all, as ten years earlier, it gave great 
emphasis to the confusion felt by the electorate, blaming both the lack of information 
given to the public and the divisions within the medical profession, the churches, and 
even parties. While urging its readers on the eve of the referendum to vote (in its edi-
torial entitled “Go Out and Vote,” 5 March 2002), it explained that

in keeping with the long-established policy of this newspaper, we do not presume to tell 
our readers which way to vote on this complex political and moral question. On the 
contrary, by commenting on the eve of such a crucial vote, our aim is to inform voters, 
to help people make up their own minds, so that they can vote according to their con-
victions.

Besides, it is probably in The Examiner that we can find the most realistic and sensible 
conclusion: “Whatever its outcome, it is painfully clear the referendum will not stop a 

10  Yes: 49,6 %; No: 50,4 %. 
11  The newspaper first changed its title from Cork Examiner to Examiner in 1996, to Irish

Examiner in 2000, in order to reflect a growing national dimension. In spite of these 
changes, over 95% of The Irish Examiner’s readers in 2002 came from the Munster  
region.



158   Jean Mercereau 

single Irish woman from going to England for an abortion, a tragic journey undertaken 
by thousands every year” (Irish Examiner, editorial, 6 March 2002).

What conclusions should we draw from this brief study of the attitudes of Irish daily 
newspapers at the time of the two referenda on abortion of November 1992 and 
March 2002? First of all, although I have tried to avoid resorting to the usual clichés 
and stereotypes often applied to Irish newspapers (The Irish Times is ‘good,’ The
Irish Independent is ’not so good,’ The Star is ’even worse,’ The Irish Press is ‘parti-
san,’ and The Examiner is ‘provincial’), each newspaper seemed to reveal quite a lot 
about itself. The independent newspapers, for example, proved to be “commercially 
rather than politically or ideologically driven,” to quote an expression used by John 
Horgan (Horgan 51). After all, both obviously have to follow a logic of entertainment. 
The Irish Press has, once again, shown that it may have had “its finger on the pulse 
of ordinary people,” as its last editor, Hugh Lambert, once put it (Kenny 157), but its 
main objective nonetheless remained propaganda. In the end, only the widely re-
spected Irish Times and, in a more unexpected way, The Examiner, may be said to 
have fulfilled their role as platforms for debate and forum of opinions, by basing their 
coverage of the referenda on ideas and issues and not merely on facts, and by refus-
ing to give up any attempt at reflection for the sake of entertainment. My point has 
neither been to present an elitist and Manichaean view of the press of the Republic of 
Ireland, nor to argue that every newspaper should be an intellectual institution rather 
than a commercial undertaking. Instead, I have tried to show that, considering that 
two out of three national newspapers sold every day in Ireland are now controlled by 
the same group12 and given the circulation of Irish versions of British tabloids (which 
do not seem to bother much about their contribution to the public debate),13 maintain-
ing a capacity to live up to their social responsibilities may represent the greatest 
challenge of Irish daily newspapers in the future.

12  Tony O’Reilly’s Independent News and Media owns The Irish Independent, The Evening 
Herald and half of The Star, which together represented 64.6% of the total circulation of 
Irish newspapers between January and June 2003, or 48.8% including British news-
papers on sale in Ireland.

13  For instance, between January and June 2003, 79,000 for The Irish Mirror and 114,000 
for The Irish Sun against 63,000 and 77,000, respectively, in 1996. On the whole, over 
30% of daily newspapers sold in the Republic of Ireland in 2003 were British.



IRISH DAILY NEWSPAPERS AND THE REFERENDA ON ABORTION OF 1992 AND 2002 159 

Works Cited

Primary Sources 

The (Cork) Examiner 18 Nov - 2 Dec 1992; 27 Feb - 13 March 2002. 

The Irish Independent 18 Nov - 2 Dec 1992; 27 Feb - 13 March 2002. 

The Irish Times 18 Nov - 2 Dec 1992; 27 Feb - 13 March 2002. 

The (Irish Daily) Star 18 Nov - 2 Dec 1992; 27 Feb - 13 March 2002. 

The Irish Press 18 Nov - 2 Dec 1992. 

Secondary Sources 

Horgan, John. “Newspaper Ownership in Ireland.” Media and the Marketplace: Ethi-
cal Perspectives. Ed. Eoin Cassidy and Andrew McGrady. Dublin: Institute of 
Public Administration, 2001. 45-57.

Hirsh, Fred, and Gordon, David. Newspaper Money. London: Hutchinson, 1975.

Hug, Chrystel. The Politics of Sexual Morality in Ireland. London: Macmillan, 1999. 

Kenny, Ivor. Talking to Ourselves: Conversations with Editors of the Irish News Media.
Galway: Kenny’s, 1994. 

Merrill, John. The Elite Press: Great Newspapers of the World. New York, Toronto, 
London: Pitman, 1968.


